تاسیس خانه ى نقالان در منطقه ى اکو

گروه سفیران صلح و دوستى با همکارى موسسه ى فرهنگى اکو، اقدام به تاسیس خانه ى نقالان در منطقه ى اکو کردند.

دوشنبه ٣١ تیرماه، کتابخانه ى موسسه ى فرهنگى اکو، میزبان فرهیختگان، اندیشمندان و دیپلماتهاى حوزه ى اکو بود.


در این نشست اساسنامه ى خانه ى نقالان مورد بررسى قرار گرفت و پیشنهادات مطرح گردید.


دکترابوالفضل خطیبی، ضمن ابراز خشنودى از تاسیس خانه ى نقالان در موسسه ى اکو پیشنهاد داد تا مشترکات ادبى و فرهنگى کشورهاى منطقه با حضور نمایندگان کشورها بررسى شود. بخصوص کشور تاجیکستان و افغانستان. وى همچنین پیشنهاد داد کتب مرتبط به نقالى که در سطح منطقه ى اکو وجود دارد، توسط موسسه و خانه ى نقالان، در دسترس محققین داخلى و خارجى قرار بگیرد.


استاد قدمعلى سرامى از شاهنامه پژوهان فرهیخته ى کشورمان، ضمن تشکر، یادآور شد، تحقیقات انجام شده در حوزه ى ادبیات داستانى بسیار جاى کار دارد و لازم است براى پویایى این خانه، همه ى اندیشمندان نظرات خود را بیان کنند

استاد هاجرى، از دیگر میهمانان این نشست بود که تاکید بسیار در بالا رفتن دایره ى واژگان فارسى داشتند.
آقاى دکتر صالحی استاد ادبیات فارسى دانشگاه تهران نیز با اشاره به اقدام به موقع و صحیح گروه سفیران صلح و دوستى که با همکارى و حمایت موسسه ى فرهنگى اکو به ثمر رسیده، نسبت به موضوعیت نقالى در ادبیات شعر فارسى صحبت نمود.


در پایان ضمن نمایش فیلم مستند شاهنامه ى طهماسبى، کارى از پژوهان مظاهرى پور، از تمبر نشان خانه ى نقالان رونمایى شد.
در این نشست، دیپلماتهاى کشورهاى عضو و همچنین سفیر محترم الجزایر حضور داشتند


پس از مراسم، مدعوین از نمایشگاه منتخب نخستین جشنواره عکس شاهنامه که به همت باشگاه شاهنامه پژوهان برگزار گردید و تابلو هاى مینیاتور شاهنامه کار استاد محرمى و شاهنامه ى چاپ سنگى که موزه ى ملک جهت این نشست در اختیار گروه سفیران صلح و دوستى و موسسه ى اکو قرار داده بود، بازدید نمودند.


خانه ى نقالان، سال گذشته به همت گروه سفیران صلح و دوستى و با حمایت معنوى موسسه ى اکو، در موزه ى فرش رسام عرب زاده معرفى گردید و به همان مناسبت بزرگداشت استاد ابوالحسن خان میرزا على برگزار گردید.
خانه ى نقالان از این پس، با ساختارى بین المللى در منطقه ى اکو، پذیراى همه ى هنرمندان در عرصه هاى مختلف هنرى مرتبط با نقالى میباشد.

در این نشست همچنین جناب آقاى خبازا، آقاى بهدارى از استان خوزستان حضور داشتند و کودک شاهنامه خوان یسنا بهدارى از شوشتر بخشى از رزم گردآفرید را اجرا نمود.

توسعه: وبتات

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت سفیران صلح و دوستی محفوظ می باشد